torsdag 5 september 2013

1 - Välkomna

Hej och välkomna till min blogg. Jag har aldrig skrivit en blogg förut utan detta är mitt första försök.

Tanken är att jag ska skriva om indexinvestering och att ni läsare ska kunna följa mitt försök till indexinvestering. Jag gillar överhuvudtaget att handla med aktier och värdepapper och mån av ork, tid och lust kommer även andra aspekter av investering att diskuteras.

Vad jag menar med indexinvestering är att man investerar i olika tillgångsslag (framförallt aktieindex) och att man hela tiden strävar efter att behålla proportionen tillgångsslagen emellan. Skulle proportionen tillgångsslagen emellan förändras ombalanserar man.

Exempelvis om man bestämmer sig för att investera hälften i aktier och hälften i räntor och aktierna under en månad faller  så har man helt plötsligt en större andel räntor än vad som var bestämt. Genom att då sälja av en del räntor och köpa aktier för pengarna återställer man balansen. Fördelen med detta är att man köper aktier när de har gått ner och alltså är lågt värderade (billiga) och säljer när de har gått upp (är dyra). Man behöver inte fundera så mycket utan det görs efter i förväg uppställda ramar,.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar