torsdag 6 november 2014

13 - Uppdatering

Hej,

Det var ett tag sen jag skrev något här och det ber jag i vanlig ordning om ursäkt för. Inga nya löften om nästa inlägg ska lämnas utan jag får helt enkelt skriva när jag kan/orkar/känner för det.

Sedan sist har jag avyttrat mitt innehav i Handelsbankens råvarufond. Skälet till att den avyttrades är dels att jag ansåg den dyr med sin förvaltningsavgift på 0,7%. En annan nackdel var det höga, lägsta köpbeloppet på 200 kr. Det jag heller inte uppskattade var att den bestod av en korg på 15 olika råvaror och jag har ingen möjlighet att avgöra hur dessa var korrelerade sinsemellan. Det var dessuo

Jag passade på att avyttra innehavet när börsen stod lågt i mitten av oktober (en liten reavinst på 18 kr) och ökade min andel i aktier till 70 %. Det var i viss mening något slags försök till marknadstiming då jag ville köpa aktier men det var långt till nästa löning. Det är inte så jag vill arbeta med indexportföljen framöver utan det var förhoppningsvis en engångsföreteelse. Jag utesluter inte att jag i framtiden tar in någon form av råvaruexponering eller exponering mot fler tillgångsslag än räntor och aktier. Kanske t o m att jag åter tar in SHB råvaror igen men jag vill i så fall först ordentligt sätta mig in i hur den fonden fungerar.

En annan förändring, förutom att jag bestämt mig för att vikta om från 65 till 70% aktier och slopa råvarorna är att jag kommer att öka andelen långa räntor till 10%. Även om det med största sannolikhet inte är bästa tillfället att köpa långa räntor föredrar jag ändå den något högre avkastningen man får löpande och 20 % korta räntor är tillräckligt för att  kunna ombalansera när det behövs. Jag tror dessutom inte att räntorna kommer att gå upp den närmaste tiden.

Portföljfördelningen kommer alltså att vara 70% aktier, 20% korta räntor och 10% långa räntor.

Det jag också lärde mig av det snabba kursfallet och återhämtningen på börsen i oktober var att att jag vill ombalansera portföljen mer frekvent för att kunna utnyttja rörelserna på börsen bättre. Jag kommer därför istället för att handla för 5000 kr den 25:e var månad handla för 1200 kr var vecka.

När nu Avanza har sänkt sitt lägsta courtage till en krona kan också bli intressant att undersöka möjligheten att handla i svenska etf:er regelbundet. Dessvärre är utbudet lite sisådär. Närmast till hands står väl xact:s etf:er. ETF:er har ju fördelen mot fonder att köp och sälj sker omedelbart till en kurs jag känner till på förhand.

Nedan är en bild på hur portföljen utvecklats hittills. Det branta fallet i oktober och påföljande återhämtning går att se. Vad som är intressant är att återhämtningen i portföljen överträffat börsens återhämtning. Osäker på i vilken utsträckning det beror på den opportuna omviktningen i portföljen och försäljningen av SHB råvarufond.



1 kommentar:

  1. Tack för intressanta inlägg. Jag hoppas att taktiken med veckovisa inköp funkar bra.

    Jag har inspirerad av bl a dig börjar skriva av mig litegrann vilket du kan se på min blogg (som du gärna får lägga till i din blogglista. (Jag lägger upp din när/om du börjar skriva igen.



    Mvh

    Myttinge94

    SvaraRadera