onsdag 2 juli 2014

11 - Ett år med indexportföljen

Till att börja med vill jag be om ursäkt för att jag inte skrivit något på en väldigt lång tid. Jag har ingen vettig ursäkt förutom att jag inte känt mig manad och att jag inte upplevt att jag haft något särskilt vettigt att skriva om. Förmodligen hade jag kanske för högt ställda mål med bloggandet också. Jag har nu skalat ner min ambition och jag ska försöka skriva ett inlägg per vecka. Förhoppningsvis ska det vara genomförbart. Det här är veckans inlägg.

Som rubriken ovan antyder har jag nu haft indexportföljen i ett år. Nu följer jag upp resultatet här. De första inköpen gjordes den 1 juli 2013. Utvecklingen kan ni se på denna länk. Jag har under året som gått sparat sammanlagt 71 077 kr och värdet på portföljen var den 30 juni 2014 76 022 kr. Förhoppningsvis kommer glappet mellan de två kurvorna nedan fortsätta vidgas.



Huvuddelen av denna tillväxt beror på den goda utveckling börsen haft. Hade jag varit enbart investerad i börsen hade utvecklingen naturligtvis varit bättre. Förhoppningsvis har jag haft en lägre risk än om jag varit enbart exponerad mot aktier. Det kan också nämnas att jag sedan senaste uppdateringen även lagt till tillgångsslaget råvaror genom SHB:s råvarufond i portföljen.

Nedan har jag försökt göra en jämförelse med hur saker och ting hade sett ut om jag enbart hade haft avanza zero eller på annat sätt enbart varit exponerad mot omxs30. Den blå linjer är SIX30RX eller avanza zero medan den gröna linjen är min portfölj. Den tidiga nedgången berodde huvudsakligen på några fellagda ordrar och därmed förknippade höga transaktionskostnader.


Nu ser mitt resultat sämre ut än vad det faktiskt är eftersom diagrammet nedan visar utvecklingen för hela min portfölj och alla pengarna har inte varit med från början. Hade jag den 1 juli 2013 investerat hela summan skulle den gröna linjen ovan se annorlunda ut. Tyvärr vet jag inte hur jag bör räkna för att få en mer rättvis bild. Är det någon där ute som är bra på matte är jag tacksam för hjälp!

Med tanke på ovanstående är jag också osäker på om man kan dra slutsatsen att indexportföljen och balanseringsstrategin ger en jämnare resa än enbart aktieexponering. Det ser dock onekligen ut så i diagrammet och teoretiskt så borde det vara så. 

Vad tror ni? Hur kommer det här gå? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar