onsdag 30 oktober 2013

10 - Mina värdepapper - Avanza Zero

Avanza Zero är den indexfond jag har valt för att placera i svenksa aktier. Fonden följer indexet
SIXR30RX. Det är alltså fråga om indexet OMXS30 inklusive utdelningar.

OMXS30 är ett viktat index som består av de 30 mest omsatta aktierna på stockhholmsbörsen. Att idexet är viktat innebär att de företag vars sammanlagda aktievärde är högt ges en större betydelse för indexet. Exempelvis har Hennes & Mauritz indexvikten 12,5 % det vill säga mer än en tiondel av ett index bestående av 30 aktier.

Anledningen till att jag har valt Avanza Zero för att placera i svenska aktier är att den är billig eller rättare sagt gratis. Det vill säga att Avanza inte tar ut någon förvaltningsavgift. Det tas heller inte ut någon avgift när jag handlar i den (via avanza bank) och jag kan handla för så lite som 100 kr åt gången. Det är väldigt viktigt när man handlar för bara 3-4 tusen kronor per månad.

En indexfonds kvalitet bör väl mätas framförallt enligt två parametrar. För det första hur pass väl den följer sitt index och för det andra efter kostnaden. På båda dessa får Avanza Zero ett mycket högt betyg och det är därför den ingår i portföljen.

Vad som talar emot Avanza Zero för mig är att dels är OMXS30 ett ganska smalt index och liksom med alla fonder tar det någon dag från att man lägger order till att den är verkställd. Det finns en osäkerhet vad köp- respektive säljpriset per andel blir. Jag tycker också att det är negativt för mig att det inte är en utdelande fond eftersom jag på sikt hade velat att indexportföljen blev ett "självspelande piano", alltså att jag inte skulle behöva skjuta till kapital för att att nå den önskade sparkvoten på 5000 kronor utan att jag endast skulle återinvestera utdelningar.

Det alternativ jag övervägde tidigare var den börshandlade fonden "xact omxsb". Det är en börshandlad fond som man alltså kan köpa och sälja omedelbart och som följer ett bredare index på stockholmsbörsens 80-100 mest omsatta aktier. Den delar även ut en gång per år. Den har i stort sett det jag önskar mig i dessa avseende, dessvärre har den en förvaltningsavgift på 0,3% årligen plus att det skulle kosta mig courtage var gång jag handlade i den (39 kr). Över tid skulle det bli en del.

Vilka fonder har ni? Har ni tips på fonder man borde ha? Har jag tänkt rätt eller har jag missat något? Bör jag välja en annan fond eller är Avanza Zero bästa valet för mig?



6 kommentarer:

  1. I och med att Avanza Zero återinvesterar utdelningen istället så blir det ju ett ännu mer självspelade piano då du inte ens behöver sköta det?

    OMXSB finns även som vanlig fond med 0,4% i förvaltningsavgift, dock utan utdelning men följer ändå de 80-120 största bolagen istället för bara 30st som i Avanza Zero.

    Med vänlig hälsning Christian

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Angående den självspelande aspekten har du naturligtvis en poäng, jag hade inte tänkt på det på det sättet.

    Intressant angående omxsb. Men lite känns det som att man skulle få både högre förvaltningsavgift och fördröjningen i handeln som gäller för fondre. Jag föredrar nog också högre engångskostnader (courtage) än avgifter rent generellt. Naturligtvis finns iofs inga garantier för att xact omxsb (etf:en) inte höjer avgifterna i framtiden.

    Hursomhelst, tacksam för dina synpunkter och tips.

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  3. Jag har personligen valt Xact OMXSB Utd framför Xact OMXS30 samt Avanza Zero av den anledningen att OMXSB har en årlig utdelning samt är exponerad mot ett bredare index.

    Värt att notera är även att Avanza Zero har en daglig köplimit på 25000kr, vilket i normala fall säkert inte är något problem för de flesta, men vid större insättningar som jag exempelvis gör efter en längre nedgång så tar exempelvis 1 miljon 40 bankdagar att återinvestera, något som jag personligen inte tycker är skäligt.

    Jag har skrivit lite om Avanza Zero och skillnaderna mellan fonden samt Xacts ETF: er här:
    Trading the OMX

    -cmj

    SvaraRadera
  4. Ja det är något som lockar med utdelningar, tanken på att sakta men säkert öka sin passiva inkomst är väldigt tilltalande och något jag själv eftersträvar. Jag kommer att lösa det för indexportföljen så att jag när andelen avanza zero blir påtagligt större än mina andra aktieinnehav gör en delförsäljning och köper exempelvis amerikanska eller andra indexfonder.

    SvaraRadera
  5. Vad hände med denna blog? Det var ju så många intressant inlägg i oktober!

    SvaraRadera
  6. Glest med uppdateringar här? :(.

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera