torsdag 24 oktober 2013

8 - Uppdatering

Imorgon är det löning och dags för nya inköp. Jag avsätter som vanligt 5000 kronor för investering i min indexportfölj.

Jag har uppdaterat läget i portföljen idag. Ni hittar den här. Glöm inte att byta till sista datumet längst upp till höger. För första gången sedan projektet påbörjades ligger portföljen nu på plus, med blygsamma 0,03%. Det beror till stor del på den starka börsutvecklingen vi har sett på sistone.

Jag har också fått utdelning från min amerikanska aktiefond. Den första oktober triladde det in 46,7 kronor efter skatt (15%, ISK) på kontot.

Egentligen är alla värdepapper i portföljen på plus förutom min amerikanska aktiefond och anledningen till att den ligger back så mycket är att jag har haft höga transaktionskostnader där, bland annat på grund av några fellagda ordrar. Jag tror ha lärt mig min läxa i det avseendet och kommer att hålla mig till avanza, som jag handlar gratis, tills jag har 20 000 kr mer där än i amerikanska aktier. När det inträffar kommer jag sälja avanza för 10 000 och köpa amerikanska aktier för pengarna. Jag anser det viktigare att hålla balansen mellan aktier och räntor än mellan enskilda värdepapper inom tillgångsslaget "aktier". Svenska och amerikanska aktiemarknaden är ändå starkt korrelerade.

Imorgon bitti gör jag en ny uppdatering av portföljen och beroende på hur det ser ut då kommer jag att lägga mina köpordrar.

Vad kommer ni att köpa härnäst och hur tänker ni kring sparande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar