onsdag 23 oktober 2013

7 - Aktiv och passiv investering

Oavsett om man tror på den effektiva marknadshypotesen eller inte torde de flesta vara överens om
att aktiemarknaden förmodligen är någorlunda bra på att värdera företagen som handlas där. Det torde därför vara ganska svårt att göra några större vinster utan någon typ av information som marknaden inte har tillgång till eller som marknaden inte värderar rätt.

Det är alltså svårt att försöka välja ut enskilda aktier och handla med framgångsrikt. Att försöka att aktivt handla med aktier brukar kallas för aktiv investering. Att göra detta framgångsrikt är något som kräver ganska stor tidsåtgång och kunskap. Själv kan jag exempelvis inte läsa en årsredovisning eller balansräkning och mina analyser av företag bygger till stor del på andrahandsuppgifter och fakta som kanske inte är helt vidkommande. Jag kan se om jag tycker att en affärsidé verkar bra men jag kan inte vara säker och än mindre kan jag veta om företaget sköts väl. Överhuvudtaget finns det en massa information jag saknar som marknaden kan känna till. Även om jag skulle ha all relevant information tillgänglig finns begränsningar för min rationalitet liksom min förmåga att dra slutsater av informationen. Jag läste nyligen en intressant blogg om olika så kallade bias. Man bör vara medveten om dessa begränsningar och bloggen ifråga skrapar bara på ytan av alla olika bias som kan inverka menligt på vårt beslutsfattande.

Jag har tidigare ägnat mig åt aktiv investering med större delen av mitt sparande och ännu har jag en betydligt större del av mitt sparande i enskilda aktier. Det har gått bra hittills men jag misstänker att det snarare beror på tur än skicklighet.  För att minska riskerna framledes väljer jag dock numer att avsätta huvuddelen eller åtminstone hälften av mitt nysparande i index och räntor. Det är det projektet denna blogg handlar om.

Passiv investering innebär att man köper hela marknaden, ett helt aktieindex och nöjer sig med den marknadens genomsnittliga avkastning. Grundtanken är att man tror på kapitalismen och att marknaden som helhet över tid kommer att generera vinster. Det är naturligtvis mindre riskfyllt också att placera i ett stort antal olika aktier än ett fåtal aktier. Även om någon aktie går ner kraftigt behöver inte påverkan bli alltför betydande på min portfölj. Jämförelsen kan göras mellan att sätta pengar på att ett enskilt fotbollslag ska vinna ligan och att äga hela ligan och ta del av biljettintäkter och försäljning. Passiv investering har också den fördelen att jag inte behöver ägna tid åt att följa några aktier eller att läsa årsredovisningar. Då jag inte äger enskilda aktier uppstår heller inga känslomässiga band till mina aktier och jag blir mindrer mottaglig för andra bias som kan påverka mitt beslutsfattande negativt.

Sammanfattningsvis är jag övertygad om att passiv investering är bättre för det allra största flertalet personer och att endast ett fåtal personer har begåvning, kunskap och skickligheten att framgångsrikt ägna sig åt aktiv investering. Man får heller inte glömma riskaspekten, även den som framgångsrikt handlat med aktier har tagit större risker än indexinvesteraren. Även om man överavkastat mot index är det inte säkert man överavkastat till den grad att man fått betalt för risken.

Vad tycker ni? Ser ni några andra för- eller nackdelar med aktiv och passivinvestering? Delar ni åsikten att passiv investering är bättre för de flesta och i så fall varför tror ni att ni kommer att bli framgångsrika med aktiv investering?

4 kommentarer:

  1. Det låter som att vi har gjort liknande transformationer i våra portföljer. Även jag har gradvis skiftat över mina innehav från enskilda aktier till fonder på grund av en rad olika orsaker, bland annat brist på tid och hur man ser på risk, som du nämner i ditt inlägg.

    Jag kommer snart att fortsätta min korta bloggkarriär efter 1,5 års uppehåll, där jag kommer att skriva mycket mindre om fundamental värdeinvestering, som jag främst behandlade tidigare, och mycket mer om investeringar i index.

    Jag tror att ett par av de områden som jag redan nu har planerat att skriva om kommer att intressera dig, med tanke på din investeringsfilosofi. Jag kommer att följa ditt skrivande för att se hur det går, och ska även lägga in någon länk till dig så fort jag börjat skriva och trafiken kommit igång igen.

    Lycka till med bloggandet, och hoppas att du håller uppe skrivandet under en längre period än vad jag lyckades med ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, jag har tidigare läst din blogg och ser fram emot att du återupptar den. Roligt också att vi blir fler som intresserar oss för indexinvestering. Förhoppningsvis ska vi kunna utbyta idéer och tankar. Jag har lagt till din blogg i blogglistan,

    SvaraRadera
  3. En passiv investeringsstrategi behöver ju inte innebära att man byter ut aktier till fonder. Jag kan tycka att investera i ett par aktier och bevaka nyheter om dessa under längre tid är nog så passivt. Dessutom slipper man fondavgifter.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med i princip men om man köper aktier måste man göra ett aktivt val över vilka man ska köpa och även som du säger följa nyheter om dessa. Det faktum att man följer nyheterna tolkar jag som att man i varje stund gör ett aktivt val om man ska sälja eller inte.

    Men visst begreppen aktiv och passivinvestering är väl kanske inte 100%-igt definierade begrepp och man kan nog lägga in lite olika betydelse i dem.

    Ovan har jag väl använt begreppen så att det ska passa in i resonemanget och för att göra en skillnad mellan vad denna blogg handlar om och denna strategi i kontrast till en mer aktiv aktiehandelsstrategi.

    Angående fondavgifter har du helt rätt i att det är något man måste beakta, jag har därför valt fonder med så låga avgifter som möjligt. Samtidigt är det ju så att man aldrig kommer ifrån transaktionskostnader. Att handla med aktier är ju behäftat med sina kostnader också.

    SvaraRadera