fredag 25 oktober 2013

9 - Nya inköp

Idag trillade lönen in och det handlades värdepapper för 5000 kr.

Jag köpte Avanza Zero för 3400 kr.
Jag köpte Spiltan räntefond för 1400 kr.
Jag köpte AMF lång räntefond för 200 kr.

Eftersom börsen gått starkt på sistone gick en något större andel till att köpa räntor än vad hade varit fallet om börsen gått som räntorna. 32 % av nyinvesteringarna gick till räntor för att återställa portföljandelen till 30 % räntor.

När börsen går upp och blir dyrare går alltsåe en större andel till räntor. Man kan se det som en liten vinsthemtagning.

Senaste portföljuppdateringen hittar ni på denna länk. Glöm inte att byta mellan kalkylbladen längst upp till vänster. Jag har lagt till några fält i tabellen så att utvecklingen inklusive utdelningar ska framgå.

Är det någon annan som har köpt något idag eller står i begrepp att köpa något? Jag köpte även castellum igår för en mindre summa, vad tror ni om det?

6 kommentarer:

  1. Jag tror att castellum står sig aningen dyrt i dagens läge. Men det är en aktie jag själv håller på i längden. Det spelar ju ingen roll om kursen ligger på 95 eller 97, i alla fall om du nu tänker behålla castellum över tid.

    Jag gillar din investering i Avanza Zero för övrigt. Har för mig man visat i flera analyser att dyra aktiefonder, indexfonder etc ändå har snarlika avkastningar som de som är mer eller mindre gratis.

    Jag tycker även det är bra att du inte investerade större pengar i den långa räntefonden. Har för mig att de sänkt de långsiktiga räntorna, så man kan likväl investera i korta räntefonder. Hur tänker du angående spiltan räntefond? Kommer du ha denna ratio mellan avanza zero och spiltan eller kommer du skjuta till mer kapital till räntefonden?

    SvaraRadera
  2. Jag satt och funderade ett bra tag om man inte skulle investera i spiltan räntefond för att gardera sig vid eventuella kriser då börsen faller. I min analys kom jag dock fram till att de flesta indexfonder återhämtar sig med åren där avkastningen i längden blir bättre om man bara har is i magen och behåller dem.

    Ex under 2008 faller avanza zero med 40%, men under 4 år efter krisen återhämtar sig fonden och ligger därefter på + 20% jämfört med hur fonden låg 2007, alltså innan krisen. Det betyder att under de 5 åren som gått har fonden ökat i värde med 20%, medan under 5 år har räntefonden i snitt ökat med 3-4%. Risken blir alltså högre med att inneha en indexfond men avkastningen kunde likväl vara mycket högre medan den för räntefonden är ungefär densamma. Hur resonerar du?

    SvaraRadera
  3. Angående Castellum har jag utgått ifrån Lundaluppens rekomendationer, där han föreslår 92 kr. Jag har köpt något dyrare nu men jag känner dels som du säger att tanken är att hålla aktien över tid och då bör några kronor inte spela så stor roll. Jag får ändå en direktavkastning på åtminstone 4% vilket är mitt lägstakrav. Framförallt ser jag inte så mycket annat spännande just nu som passar in i min portfölj. Jag äger inga fastighetsaktier sen tidigare så jag tror det är bra att köpa in några.

    När det gäller den långa räntefonden är den med huvudsakligen eftersom jag kan handla i den utan kostnad. Avgiften är låg och det ger mig något större diversifiering och möjlighet till överavkastning genom omplacering.

    Det du skriver om avanza är väldigt intressant och det är mycket riktigt att marknaden hittills alltid gått upp över tid. ¨

    Jag försöker dock alltid ha balansen 70/30 mellan aktier och räntor. Så att om jag haft denna portfölj 2008 och värdet på mina aktier sjunkit kraftigt hade jag sålt av en del av räntorna och köpt aktier för hela nysparandet just då för att återställa balansen. Jag hade i så fall alltså köpt aktierna billigt eftersom du säger gick de 4 år senare +20. Köpte man dem dessutom när de låg -40% är man ju 60% plus.

    Så nu när aktierna går starkt lägger jag undan en något större del i räntor för att vara "beredd" så att säga för när det vänder ner. Dock är större delen av portföljen placerad i aktier så klart.

    Tanken är att sprida sina investeringar i tillgångsslag som inte rör sig likadant. Så att när ett går ner (blir billigt) slår man till på det.

    SvaraRadera
  4. Personligen köper jag kontinuerligt varje månad, både i svenska och amerikanska aktier samt enligt min strategi som jag redovisar på Trading the OMX. Dock börjar man bli aningen försiktig efter nästan 4 års uppgång, men å andra sidan är det inget som säger att det inte fortsätter ett bra tag till.

    Min egna plan är att avyttra 75 % av mina tillgångar mot Index vid bekräftad nedtrend och sedan återköpa successivt under nedgångsfasen utifrån vissa kriterier tillsammans med mitt ordinarie månadssparande.

    -cmj

    SvaraRadera
  5. Hej, jag har kollat in din blogg och det ska bli kul att följa. Guldkors och dödskors har ju historiskt sett varit bra vägledning för att avgöra trender men jag tänker att det inte nödvändigtvis alltid kommer att vara så. Det finns ju alltid en risk för felsignaler tänker jag. Det är inte helt lätt att avgöra vad trenden är och när den bryts. Exempelvis hade vi ju ett dödskors i maj förra året. Hade du sålt av allt då och behövt köpa igen dyrare hade du förlorat en hel del?

    Sen undrar jag också varför du har valt xact omxsb. Den täcker in fler aktier än avanza zero och den är snabbare att handla med men å andra sidan är den dyrare (0,3%) och man får betala courtage. Vid en hastig krasch kan jag också tänka att det finns motpartsrisker. Hur vet man att handelsbanken sköter sitt som marketmaker? Finns inte en risk att omxsb faller hårdare än marknaden tillfälligt?

    På det hela taget upplever jag din stragi som mer riskfylld än min men å andra sidan kan du kanske vänta dig bättre resultat om det går väl.

    SvaraRadera
  6. Vad ser du som nack/fördelar när man jämför våra tillvägagångssätt?

    SvaraRadera